du har ett funktionshinder som ger väsentliga svårigheter för dig att förflytta dig eller resa med kollektivtrafik, svårigheterna måste bero på funktionshindret.
ditt funktionshinder är bestående, i minst tre månader eller längre
Färdtjänst ska medverka till normalisering för personer med funktionsnedsättningar, det vill säga kunna leva som andra. Avsaknad av allmänna kommunikationer innebär svårigheter att resa också för andra. Detta innebär tex att en person som inte bedöms ha väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand och som skulle kunna åka buss om en sådan funnits inte uppfyller kraven för färdtjänsttillstånd.
Färdtjänst är särskilt ordnade transporter för personer med funktionshinder och omfattar inte transporter som bekostas av det allmänna, till exempel skolresor och sjukresor.
2. Om färdtjänst
Antal resor
Du som är beviljad färdtjänst med bil/specialfordon får åka max 250 st resor per år. Du som är beviljad färdtjänst med båt får åka max 2 enkelresor per vecka. Arbetsresor räknas inte in i antalet resor.
Du kan ansöka om flera resor om du har särskilda skäl.
Ledsagare
Förutsättningen för rätt till ledsagare är att den färdtjänstberättigade behöver ha hjälp för att klara själva resan. Behov av hjälp enbart före och efter bilresan berättigar inte till ledsagare.
Resan är alltid avgiftsfri för ledsagaren.
Resan börjar och slutar alltid tillsammans med den färdtjänstberättigade.
Medresenär
Medresenär har alltid rätt att medfölja vid färdtjänstresa. I samband med beställning av färdtjänstresa anges att medresenär ska medfölja. Medresenären betalar samma kostnad som färdtjänstinnehavaren, resan börjar och slutar alltid tillsammans med den färdtjänstberättigade.
Bagage
Max två kassar eller väskor i normal storlek kan medföras, dvs det du själv kan bära. Du får hjälp med i- och urlastning av bagaget.
Taxiföretagets åtagande vid färdtjänstresa
Personlig hjälp i och ur fordonet liksom hjälp med i- och urlastning av hjälpmedel och övrigt bagage.
Att utifrån den resandes behov ge hjälp till och från resstart/resmål (exempelvis från bostad till taxi/från taxi till butiksdörr).
Om hinder förekommer så att fordonet inte kan köra fram till porten kan annan mötesplats bli aktuell.
Färdtjänstberättigad har rätt att medföra legitimerad assistanshund. Medföljande assistanshund måste uppges vid resebeställning.
Djur får inte färdas lösa i färdtjänstfordon. All last ska vara säkert förankrad, inklusive medföljande djur. Exempelvis kan transport av hund ske i bur som går att förankra alternativt med så kallat hundbälte. Resenär som har medföljande assistanshund (djur) ansvarar att medföra nödvändig utrustning. Resenär kan kontakta beställningscentral angående gällande trafiksäkerhetsregelverk.
Husdjur
Husdjur får inte medfölja i färdtjänstfordon.
3. Vad kostar det?
Från
Till
Kostnad
Östhammars kommun
Östhammars kommun
50 kronor
Östhammars kommun
Uppsala kommun (del av)
120 kronor
Östhammars kommun
Norrtälje kommun (del av)
120 kronor
Östhammars kommun
Tierps kommun
120 kronor
Tierps kommun
Östhammars kommun
120 kronor
Uppsala kommun (del av)
Östhammars kommun
120 kronor
Norrtälje kommun (del av)
Östhammars kommun
120 kronor
4. Vart får jag resa?
Du kan resa inom kommunen och delar av angränsande kommuner. Färdtjänstresan börjar eller slutar alltid i Östhammars kommun.
5. Hur ansöker jag?
Du eller den person som företräder dig fyller i blanketten ansökan om färdtjänst och skickar in den tillsammans med ett medicinskt utlåtande. Utlåtandet får du hos din husläkare eller den vårdgivare du går hos. Färdtjänsthandläggaren utreder sedan ditt behov och beslutar om du har rätt till färdtjänst.
Om du får ett avslag på din ansökan har du rätt att överklaga ditt beslut. Information om hur du överklagar får du i samband med avslaget.
7. Beställning av färdtjänstresa
Färdtjänstens telefonväxel är öppen mellan klockan 8.00-20.00 måndag – söndag. Färdtjänstbeställning ska göras senast klockan 17.00 dagen innan du ska resa. Vid frågor, ändringar, avbokning av resa eller bokning av resa till annan dag (men inte till dagen efter) går det bra att kontakta växeln fram till klockan 20.00. Vänligen ring 0173-25 25 25.
Restider
Färdtjänst kan nyttjas vardagar 05:30 – 24:00 samt helger 07:00 – 02:30.
Trappklättrare
Om du är beviljad trappklättrare av din handläggare, tänk på detta när du behöver boka:
Bokas senast kl. 13:00 dagen innan.
Tala om vilken rullstol du har eftersom alla rullstolar inte fungerar till trappklättraren.
Tala om vilken sorts trappor du har där hemma./sned, raka, svängda, trä osv. (Detta kontrolleras av färdtjänstleverantören innan du beviljats trappklättrare).
Ju mer information du ger vid bokningen desto bättre.